25 lutego 2016

Superfood na talerzu. Kalafior

Po latach dzielenia kalafiora na małe różyczki, wczoraj pierwszy raz z lenistwa (przyznaję!) usunęłam tylko liście, wykroiłam delikatnie głąb, by nie naruszyć struktury kalafiora i skropiwszy go olejem, oprószonego przyprawami wpakowałam na cudowne dwie godziny do piekarnika. 200 stopni. Uff! I wiecie co?!?



Taka wersja bardziej mi się podoba👍


Dlatego z wielką radością dzielę się z wami przepisem na pieczonego kalafiora w całości. Tylko tyle? Raczej aż tyle! Spójrzcie, przecież to danie robi się (prawie) samo.


➡ kalafior, 2 łyżki płynnego oleju kokosowego, kurkuma, słodka papryka, sól



Cała pieczona głowa kalafiora jest dużo bardziej apetyczna i dostojna niż okraszona, rozgotowana paciaja (bo i taki mi się zdarzały). Nawet jeśli się zbytnio przypiecze. Zapatrzona jak sroka w gnat w oliwę z oliwek zaopatrzyłam się ostatnio w olej kokosowy. Tak z czystej ciekawości. Ostrożnie eksperymentuję sobie z nim, plując jednocześnie w brodę, dlaczego tak późno po niego sięgam. Ze względu na brak zapachu i kokosowego smaku sprawdza się idealnie jako zamiennik oliwy czy oleju. Jestem nim zauroczona! Nie zamierzam definitywnie rezygnować z oliwy, gdyż uważam, że różnorodność tłuszczów w diecie jest jak najbardziej wskazana. Urozmaicajmy ją jak to tylko możliwe. A olej kokosowy używajcie wtedy, kiedy nie chcecie, aby aromat oliwy (czy innego tłuszczu) przeniósł się na wasze potrawy.



Ale miało być o kalafiorze.


Odkąd pamiętam, gdy tylko przychodził na niego sezon moja mama od razu z nim przeginała. Teraz pojawia się na owsianym blogu. I na pewno jeszcze nie raz pojawi. W jakiej kombinacji? Nie wiem. Wiem jednak, dlaczego należy po niego sięgać.



Co sprawia, że tak proste warzywo jakim jest kalafior, możemy uznać za superfood?


Niskokaloryczny i bogaty w błonnik kalafior oferuje kilka fantastycznych korzyści zdrowotnych, dzięki którym w pełni zasługuje na miano superfood. Jedna porcja kalafiora w pełni pokrywa nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Kalafior jest doskonałym źródłem witamin K i B6 oraz kwasu foliowego, a także potasu, manganu, wapnia, żelaza i cynku. Bogaty w pełnowartościowe białko roślinne oraz sulforafan- fitoskładnik, któremu naukowcy przypisują działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Z kolei prekursor sulforafanu, niejaki glukorafanin, wykazuje działanie ochronnie na błonę śluzową żołądka i skutecznie chroni go przed aktywnością Helicobacter pylori, bakterii, której destrukcyjna działalność może prowadzić do wrzodów i/lub raka żołądka. 



Jeśli dodać do tego aspekt finansowy i łatwą dostępność, już tak nie dziwi zaje...fajność kalafiora. Mam nadzieję, że niektóre z moich wcześniejszych receptur pokażą ci jak nie-standardowo możesz włączyć go do swojej diety.




Do następnego gotowania 😋

TOP